Scotland 2008
 
 
Als ik ‘ s ochtends de gordijnen open doe word ik niet vrolijk. De lucht is grijs en grauw en het regent (voor het eerst trouwens deze vakantie!). Eigenlijk is het een dag om in bed te blijven liggen. Maar helaas, dat zal niet gaan. Vanmiddag moet ik inschepen voor de terugvaart naar IJmuiden. 

Ik begeef me toch maar naar de ontbijtruimte. Daar ontmoet ik de andere gasten van de bed and breakfast, een ouder echtpaar uit Engeland. Ze zijn net als ik bezig aan een weekje Schotland en ze komen vaker op dit adres. 

De B&B beschikt slechts over één grote ontbijttafel en dus komt een gesprek al gauw op gang. 
Het is nog een echt ouderwets en degelijk Engels echtpaar. De zwarte thee met een flinke scheut melk en de Engelse toast met boter en marmelade vinden dan ook gretig aftrek. 
Uiteraard komt ook de enorm gestegen benzineprijs, en daarmee dus de politiek ter sprake. 
Geen betere manier om een treurige dag op te vrolijken, toch?

Na het ontbijt begin ik mijn motor maar te bepakken en voor het eerst trek ik mijn regenpak aan. De eigenaresse van de logeerboerderij geeft me nog een handdoek om mijn zadel af te drogen, en ik ben al gauw weer op weg. Mijn laatste dag in Schotland......voorlopig althans.

Vanuit Peebles rij ik naar Drumelzier en daar neem ik de B-701 in zuidelijke richting. Ik besluit het stukje rond Meggethead en Mountbenger nog een keer te rijden omdat ik dat op de heenweg zo mooi vond. De weersomstandigheden zorgen echter voor een compleet andere beleving. Bekijk de foto’s op deze pagina maar eens en vergelijk ze met die op dag 1. Dezelfde weg, dezelfde omgeving, maar een compleet andere sfeer. 
Boven op een heuvel waar ik een sanitaire stop moet inlassen is het zelfs zo koud dat ik besluit de handvatvermarming maar op de maximale stand te zetten. 

Al gauw neemt de regen af en wordt het langzamerhand ook wat warmer. In Selkirk drink ik een kop thee en vervolg mijn weg via de B-7 naar Hawick. Daar neem ik de B-698 omdat ik later bij Jedburgh de grens over wil. Als ik door het dorpje Denholm rij wordt mijn aandacht getrokken door een leuk cafeetje, de Denholm Meet. Ik heb eigenlijk ook best al wel trek, dus ik las een extra tussenstop in.

Ik geniet van een heerlijke lunch en maak een praatje met de eigenaar en een van de stamgasten, en werp een blik op de antieke spullen die er staan uitgestald. De zaak doet naast lunchroom, ook dienst als antiekwinkel.  
Echt een aanrader, en al helemaal op een frisse en regenachtige dag.  

Met een goed gevulde maag maak ik me op voor het laatste gedeelte van de rit. Via de B-68 zak ik verder af in de richting van Newcastle. 

Tegen een uur of 3 in de middag arriveer ik bij de terminal. Ruim op tijd om in te checken.
Het is nu ook veel drukker dan op de heenweg en er staan al tientallen motoren klaar om in te schepen.

Maar ook nu gaan de vrachtauto’s voor. Het is een mooi gezicht om het laden van de boot te zien. De vrachtauto’s moeten namelijk allemaal achteruit de boot op, en dat manoeuvreren gaat de een beter af dan de ander. Na een dik uur mogen dan ook de motoren aan boord. Het vastzetten is weer zo gebeurd. Er zijn voldoende spanbanden voor handen. Dat weerhoudt een minder sociale collega er echter niet van er met een van mijn banden vandoor te gaan. Helaas, die vlieger gaat dus niet op. ;-)

Als een van de laatsten begeef ik me naar mijn hut. Na een verfrissende douche ga ik een hapje eten en als de boot de haven van Newcastle uitvaart realiseer ik me dat het nu toch echt voorbij is.


naar dag 8
http://www.foodanddrinkguides.co.uk/denholm/the-denholm-meet-/restaurant/4022/http://www.dfdsseaways.nl/klantenservice/Reis%20informatie/havens/HavenNewcastleDag%208.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1shapeimage_2_link_2
Dag 7: zaterdag 17 mei 2008
peebles - Newcastle
350 km
In de buurt van Meggethead
Meggethead
Meggethead
Meggethead
Meggethead
In de buurt van Selkirk
De grens
De grens
Laatste blik op Schotland
In de buurt van Newcastle
In de buurt van Newcastle
Aan boord.....op weg naar huis
Ijmuiden al in zicht?
homehttp://www.hangx.nl/shapeimage_4_link_0